fredag 26 juni 2009

Talare: Shohle Irani (Manifestation 26/6)

Ur tal av Sholeh Irani
Vi är här idag för att vi vet att ett folk som reser sig mot diktatur och ställer gemensamma krav mot makten, räknar med stöd och solidaritet från omvärlden.
Vi är här idag för att under dessa timmar kunna omvandla detta torg till ett forum för de kvinnor och ungdomar som kämpar med sina liv som insats för sina demokratiska och mänskliga rättigheter. För att alla ska höra deras rop för frihet.
Jag är här för att påpeka att iranska folket är helt kapabel av självorganisering och att föra fram kampen för sina krav och behöver inga som helst utländsk inblandning, vare sig militärt eller annat. Iranska folket behöver solidaritet och stöd. Innan jag stängde dator för att komma hit, såg jag en ung kvinnlig journalist komma on-line. Glad över att se henne på chatlistan efter 2 dagar, frågade jag hur hon mådde. - Jag sitter och gråter. Varför frågade jag. Hon skrev att 3 av hennes nära vänner är försvunna sedan demonstrationen i lördags...
Under tiden jag väntade på svar från henne med den långsamma internet uppkopplingen i Iran, såg jag på Aljazeera tv-sändning. En Ahmadinejad sympatiserande sk akademiker från Tehrans universitet debatterade och påstod att det var inte iranier som går ut och demonstrerar! Utan det var några få som tvingas av BBC och uppmuntras av VOA, upprepade han. Jag bytte till Irans officiella nyhetskanal. Där satt någon polischef och full allvar diskuterade att det är inte iranska polisen eller milisen som skjuter folk! Det är demonstranterna själva! Och att det hela som händer i Iran nu, allt vi har sett med våra egna ögon, att närmare en miljon gick ut och demonstrerade, att tusentals unga dagligen protesterar..., att Neda sköts ihjäl..., allt, är enligt regimen bara en konspiration utförd av media!
Och jag tycker att en sådan absurd och patetisk regim måste gå bort! De modiga kvinnorna i Iran som har tagit över gatorna och höjer rösten för sitt lands demokratisering och för jämlikhet, kan inte längre leva under detta styre, i ett system där till och med reformer, kräver en revolution.

Inga kommentarer: